Hvordan sikre optimal drift av lensesystemet om bord?

Brukertips

For å unngå problemer med oljevannseparatoren, er det viktig å kontrollere plasseringen av sugestussen i lensetanken:

Sjekk hvor sugestussen er plassert:

  • Mange ganger står sugestussen bare 5 cm over tankbunnen. Dette gjør at bunnslam suges rett inn i oljevannseparatoren, noe som kan føre til at adsorberfilteret tettes raskt og at målecellen feiltolker partikler som oljedråper.

Korriger høyden:

  • Sugestussen bør justeres slik at den er 15–20 cm over bunnen. Dette reduserer risikoen for at bunnslam trekkes inn, og gir bedre drift og mer pålitelige målinger.

Håndter bunnslammet separat:

  • Bunnslam kan fjernes med vakuumpumpe direkte til en IPC-tank for levering til land eller til en dedikert spilloljetank om bord.

Installer et grovfilter ved behov:

  • Har skipet mange lensebrønner koblet til lensetanken? Da anbefales det å montere et 5-mesh kurvfilter (basketfilter) enten før lensetanken eller på sugelinjen til separatoren for å fange opp større partikler.

Sjekk for tilbakestrømning:

  • Hvis det er litt løftehøyde fra lensetanken til separatoren, bør du kontrollere om det finnes en ventil nær tanken som kan stenges når separatoren ikke er i drift. Dette hindrer vann i å renne tilbake til tanken etter at separatoren er stoppet.

Erfaring viser:

  • Selv om anlegget i teorien skal være tett, ser vi ofte at vann likevel siger tilbake. En enkel avstengningsventil kan derfor være en god løsning for å sikre stabil drift og unngå unødvendig belastning på systemet.

Slik sjekker du vannet på testvannet

Ta en vannprøve:

  • Under drift av oljevannseparatoren vil det hele tiden komme testvann fra lensetanken via målecellen. For å sjekke vannkvaliteten, la vannet renne ned i et gjennomsiktig plastglass eller en avskåret brusflaske.

Vurder utseendet:

  • Hvis vannet er grått eller melkehvitt, tyder det på emulsjon i lensetanken. Emulsjon oppstår ofte når hydraulikk- eller kompressorolje blandes med såpe og vann.

Tiltak ved emulsjon:

  • Tilsett flokkuleringsmiddel (f.eks. Flocculant eller Aqua Break) i lensetanken for å hjelpe til med å bryte emulsjonen.

Forebygg emulsjon:

  • Tørk opp søl av hydraulikk- eller kompressorolje med filler før vasking. Bruk kun såper som har «splitting after use» eller inneholder en «Splitting agent» ifølge databladet.

Slik tømmer du lensetanken riktig

Unngå å suge inn overflateslam:

  • Når du kjører lensevannseparatoren, stopp når det er cirka ¼ tank igjen. Det øverste laget med skitt, olje og slim forårsaker opptil 90 % av problemene i separatoren.

Fjern det øverste laget separat:

  • Bruk en vakuumpumpe via tankluken eller målerøret for å suge bort overflateslammet.
  • På mange ferger er det installert tapping fra settlingstankene for å drenere dette laget direkte til spilloljetank.

Kjør separatoren jevnlig:

  • Kjør oljevannseparatoren minst hver 14. dag  Det sørger for at målecellen får nytt vann i cellen, pumpen får tilført vann og systemet vil alltid være klart når du trenger det.

Bruk varme for bedre resultat:

  • Sett på varmeelementet (heater 3) et par timer før separatoren startes. Dette løser opp oljeavleiringer i filteret i første steg og gir bedre drift.

  • Har du mulighet for å få lagt inn heating på lensetanken din vil det gjør at olje/vann skiller seg lettere og blir liggende fint å flyte på toppen av lensevannet i tanken.

Sjekk trykk under drift:

  • Manometre på toppen (8) og bunnen (9) av tanken: Trykkdifferansen skal være mindre enn 0,7 bar.
    Om trykkdifferansen er høyere kan du forsøke å ta ut filteret i steg 1 og sett det opp/ned og så skylle filteret med varmt vann. Når du tar filteret ut for bare å skylle filteret kan det lønne seg å sette en stropp i toppen og en i bunnen like før du tar ut hele for å enklere få det ned igjen etterpå fordi den kan svelle ut noe.
  • Manometre etter pumpen (11) og etter adsorberfilteret (7): Trykket skal ikke overstige 2,5 bar.
    Hvis det gjør det, må adsorberfilteret skiftes.

Bruk riktig såpe for å unngå emulsjon

Velg såper som splittes etter bruk:
For å hindre emulsjon i lensetanken, bruk såper som er formulert for å «splitte» olje og vann etter rengjøring.

Anbefalte produkter:

  • Cleanbreak 25L
  • Enviroclean

Ved emulsjonsproblemer
Hvis emulsjon allerede har oppstått i tanken, kan følgende midler brukes for å bryte den opp:

  • Unitor Aquabreak
  • Unitor Flocculant

Normal drift av oljevannseparator (OWS)

1) Forberedelser før oppstart

  • Sjekk lufttrykk: 5–7 bar tilgjengelig.
  • Sjekk ferskvann: 1,5 bar tilgjengelig (måler 10).
  • OBS: De fleste båter har ikke tilkoblet AUTO-funksjon. Bruk derfor kun HAND ved oppstart.
  • Ved mye oljeinnblanding: Bruk varmeelement (heater). Heater aktiveres kun i HAND-modus.

2) Starte separatoren – steg for steg

  • Skru på OWS med MAIN SWITCH.
  • Observer at OMD-24 (målecellen) blir aktiv og klar.
  • Flush målecellen med rent vann for å verifisere 0 ppm.
    • Hvis målingen ikke viser 0 ppm:
      • Åpne den blanke skruen på målecellen (4) og børst forsiktig inne i cellen.
      • Bruk tannkrem på kosten hvis nødvendig for å oppnå korrekt måling.
  • Sørg for at de svarte håndtakene på målecellen er i riktig posisjon (se bilde/figur 6).
  • Sett bryteren HAND – AUTO (2) til HAND.
  • Følg skjermen på hovedskapet:
    • FLUSHING blir aktiv.
    • Vannventil (10A) og flushingventil (13) åpner, vann fyller steg 1.
    • Status på 3-pinne-sensoren kan sjekkes ved å trykke retur to ganger på hovedskapet.
      • Verdier rundt 2–8 = rent vann.
      • Verdier nær 100 = olje/luft.
  • Etter cirka 10 sekunder:
    • Hvis 3-pinneverdier er lave, starter pumpen.
    • Hvis verdiene er høye, starter OIL DISCHARGE for å presse olje i steg 1 ut.

3) Under drift – kontroller følgende

  • Åpne lufteventil (18) lett og la vann strømme ut til luft er borte.
  • Bruk 2-veis sjekkventil (17) for å kontrollere at:
    • Vann går over bord om PPM er under 15.
    • Ved over 15 ppm: Vannet returneres til lensetanken (19).
  • Hvis sikkerhetsventil blåser:
    • Sjekk om det er stengt ventil etter separator.
    • Sjekk om adsorberfilteret eller tilbakeslagsventil er tett.
  • Hvis OMD-24 viser «EE» konstant:
    • Sjekk kvaliteten på lensetankvannet (se egen rutine).
  • Hvis separatoren har kjørt over 15 ppm:
    • Vannet går automatisk via adsorber (steg 2).
    • Ved stabilt under 15 ppm i 5 minutter, bypasse adsorber.

4) Feilsøking

  • Hvis FLOW! vises på OMD-24:
    • Kontroller at ventil (6) står riktig.
  • Hvis hovedskapet viser flow-alarm:
    • Ingen vanntilførsel til målecellen.
    • Sjekk at vann kommer i trakten bak målecellen.
    • Hvis ikke: Målerøret kan være tett → blås gjennom med trykkluft.