Brukertips
For å unngå problemer med oljevannseparatoren, er det viktig å kontrollere plasseringen av sugestussen i lensetanken:
Sjekk hvor sugestussen er plassert:
- Mange ganger står sugestussen bare 5 cm over tankbunnen. Dette gjør at bunnslam suges rett inn i oljevannseparatoren, noe som kan føre til at adsorberfilteret tettes raskt og at målecellen feiltolker partikler som oljedråper.
Korriger høyden:
- Sugestussen bør justeres slik at den er 15–20 cm over bunnen. Dette reduserer risikoen for at bunnslam trekkes inn, og gir bedre drift og mer pålitelige målinger.
Håndter bunnslammet separat:
- Bunnslam kan fjernes med vakuumpumpe direkte til en IPC-tank for levering til land eller til en dedikert spilloljetank om bord.
Installer et grovfilter ved behov:
- Har skipet mange lensebrønner koblet til lensetanken? Da anbefales det å montere et 5-mesh kurvfilter (basketfilter) enten før lensetanken eller på sugelinjen til separatoren for å fange opp større partikler.
Sjekk for tilbakestrømning:
- Hvis det er litt løftehøyde fra lensetanken til separatoren, bør du kontrollere om det finnes en ventil nær tanken som kan stenges når separatoren ikke er i drift. Dette hindrer vann i å renne tilbake til tanken etter at separatoren er stoppet.
Erfaring viser:
- Selv om anlegget i teorien skal være tett, ser vi ofte at vann likevel siger tilbake. En enkel avstengningsventil kan derfor være en god løsning for å sikre stabil drift og unngå unødvendig belastning på systemet.
Slik sjekker du vannet på testvannet
Ta en vannprøve:
- Under drift av oljevannseparatoren vil det hele tiden komme testvann fra lensetanken via målecellen. For å sjekke vannkvaliteten, la vannet renne ned i et gjennomsiktig plastglass eller en avskåret brusflaske.
Vurder utseendet:
- Hvis vannet er grått eller melkehvitt, tyder det på emulsjon i lensetanken. Emulsjon oppstår ofte når hydraulikk- eller kompressorolje blandes med såpe og vann.
Tiltak ved emulsjon:
- Tilsett flokkuleringsmiddel (f.eks. Flocculant eller Aqua Break) i lensetanken for å hjelpe til med å bryte emulsjonen.
Forebygg emulsjon:
- Tørk opp søl av hydraulikk- eller kompressorolje med filler før vasking. Bruk kun såper som har «splitting after use» eller inneholder en «Splitting agent» ifølge databladet.
Slik tømmer du lensetanken riktig
Unngå å suge inn overflateslam:
- Når du kjører lensevannseparatoren, stopp når det er cirka ¼ tank igjen. Det øverste laget med skitt, olje og slim forårsaker opptil 90 % av problemene i separatoren.
Fjern det øverste laget separat:
- Bruk en vakuumpumpe via tankluken eller målerøret for å suge bort overflateslammet.
- På mange ferger er det installert tapping fra settlingstankene for å drenere dette laget direkte til spilloljetank.
Kjør separatoren jevnlig:
- Kjør oljevannseparatoren minst hver 14. dag Det sørger for at målecellen får nytt vann i cellen, pumpen får tilført vann og systemet vil alltid være klart når du trenger det.
Bruk varme for bedre resultat:
- Sett på varmeelementet (heater 3) et par timer før separatoren startes. Dette løser opp oljeavleiringer i filteret i første steg og gir bedre drift.
- Har du mulighet for å få lagt inn heating på lensetanken din vil det gjør at olje/vann skiller seg lettere og blir liggende fint å flyte på toppen av lensevannet i tanken.
Sjekk trykk under drift:
- Manometre på toppen (8) og bunnen (9) av tanken: Trykkdifferansen skal være mindre enn 0,7 bar.
Om trykkdifferansen er høyere kan du forsøke å ta ut filteret i steg 1 og sett det opp/ned og så skylle filteret med varmt vann. Når du tar filteret ut for bare å skylle filteret kan det lønne seg å sette en stropp i toppen og en i bunnen like før du tar ut hele for å enklere få det ned igjen etterpå fordi den kan svelle ut noe. - Manometre etter pumpen (11) og etter adsorberfilteret (7): Trykket skal ikke overstige 2,5 bar.
Hvis det gjør det, må adsorberfilteret skiftes.
Bruk riktig såpe for å unngå emulsjon
Velg såper som splittes etter bruk:
For å hindre emulsjon i lensetanken, bruk såper som er formulert for å «splitte» olje og vann etter rengjøring.
Anbefalte produkter:
- Cleanbreak 25L
- Enviroclean
Ved emulsjonsproblemer
Hvis emulsjon allerede har oppstått i tanken, kan følgende midler brukes for å bryte den opp:
- Unitor Aquabreak
- Unitor Flocculant


Normal drift av oljevannseparator (OWS)
1) Forberedelser før oppstart
- Sjekk lufttrykk: 5–7 bar tilgjengelig.
- Sjekk ferskvann: 1,5 bar tilgjengelig (måler 10).
- OBS: De fleste båter har ikke tilkoblet AUTO-funksjon. Bruk derfor kun HAND ved oppstart.
- Ved mye oljeinnblanding: Bruk varmeelement (heater). Heater aktiveres kun i HAND-modus.
2) Starte separatoren – steg for steg
- Skru på OWS med MAIN SWITCH.
- Observer at OMD-24 (målecellen) blir aktiv og klar.
- Flush målecellen med rent vann for å verifisere 0 ppm.
- Hvis målingen ikke viser 0 ppm:
- Åpne den blanke skruen på målecellen (4) og børst forsiktig inne i cellen.
- Bruk tannkrem på kosten hvis nødvendig for å oppnå korrekt måling.
- Hvis målingen ikke viser 0 ppm:
- Sørg for at de svarte håndtakene på målecellen er i riktig posisjon (se bilde/figur 6).
- Sett bryteren HAND – AUTO (2) til HAND.
- Følg skjermen på hovedskapet:
- FLUSHING blir aktiv.
- Vannventil (10A) og flushingventil (13) åpner, vann fyller steg 1.
- Status på 3-pinne-sensoren kan sjekkes ved å trykke retur to ganger på hovedskapet.
- Verdier rundt 2–8 = rent vann.
- Verdier nær 100 = olje/luft.
- Etter cirka 10 sekunder:
- Hvis 3-pinneverdier er lave, starter pumpen.
- Hvis verdiene er høye, starter OIL DISCHARGE for å presse olje i steg 1 ut.
3) Under drift – kontroller følgende
- Åpne lufteventil (18) lett og la vann strømme ut til luft er borte.
- Bruk 2-veis sjekkventil (17) for å kontrollere at:
- Vann går over bord om PPM er under 15.
- Ved over 15 ppm: Vannet returneres til lensetanken (19).
- Hvis sikkerhetsventil blåser:
- Sjekk om det er stengt ventil etter separator.
- Sjekk om adsorberfilteret eller tilbakeslagsventil er tett.
- Hvis OMD-24 viser «EE» konstant:
- Sjekk kvaliteten på lensetankvannet (se egen rutine).
- Hvis separatoren har kjørt over 15 ppm:
- Vannet går automatisk via adsorber (steg 2).
- Ved stabilt under 15 ppm i 5 minutter, bypasse adsorber.
4) Feilsøking
- Hvis FLOW! vises på OMD-24:
- Kontroller at ventil (6) står riktig.
- Hvis hovedskapet viser flow-alarm:
- Ingen vanntilførsel til målecellen.
- Sjekk at vann kommer i trakten bak målecellen.
- Hvis ikke: Målerøret kan være tett → blås gjennom med trykkluft.